EDI of B2B portal

Voor het goed functioneren van een productiebedrijf is de communicatie met handelspartners cruciaal. Toeleveranciers, groothandels van specifieke componenten, producenten van onderdelen en afnemers; productiebedrijven zijn slechts een schakel binnen een lange keten.

Bij zoveel schakels is door de enorme hoeveelheid communicatie voor veel bedrijven aanleiding om na te denken over automatisering. Zo proberen bedrijven efficiënter te werken en het aantal (menselijke) fouten te verminderen. Dit automatiserings­vraagstuk is echter niet eenvoudig; de achtergrond van de bedrijven en de manier van communiceren zijn erg belangrijk. Wij bespreken in dit artikel de keuze voor EDI óf voor B2B portals.

Wanneer u moet kiezen voor EDI

EDI is, zoals eerder op de website aangegeven, communicatie tussen computers. Zoals iedereen waarschijnlijk weet kunnen computers veel sneller en zorgvuldiger handelen dan mensen. Er zijn echter ook zaken waarin computers minder sterk zijn. Zij kunnen bijvoorbeeld niet zelf bedenken wanneer er een klant bepaalde productspecificaties doorgeeft. Voor dit “creatieve deel” is menselijke communicatie tussen handelspartners onmisbaar. Een bedrijf kiest voor EDI wanneer:

  • Een belangrijke handelspartner het van u eist.
  • De bedrijfsdocumenten als orders worden niet vaak gewijzigd.
  • U heeft voorspelbare standaard orderstroom.

In deze situatie is kan de uitwisseling van documenten makkelijk aan een computer over worden gelaten omdat er weinig menselijke controle nodig is. Bij herhalende, standaard opdrachten kan het niet alleen tijd schelen maar ook het aantal fouten in de communicatie drastisch verlagen. Het is echter onzin om bij constant wisselende order EDI te gebruiken.

Wanneer u kiest voor een B2B portal

Dit is eigenlijk bij alle gevallen waar menselijk contact wel gewenst is. Steeds meer productiebedrijven gaan mee in specifieke klantenwensen die afwijken van de standaard. Als u ook veel ‘customization’ aanbiedt dan is een EDI niet handig. Toch zijn er voor deze bedrijven ook mogelijkheden om de communicatie te automatiseren: met zogenoemde b2b portals.

Met b2b portals is het ook mogelijk om tussen partners te communiceren, maar er is veel flexibeler dan EDI. Hier is juist wel mogelijk om goed te communiceren over productspecificaties en wisselende orders. Bij een B2B portal kunnen handelspartners inloggen om meteen een overzicht gepresenteerd te krijgen zoals de order- en factuurhistorie en stuklijsten.

×

ERP informatiepakket aanvragen

Aanvragen